Info om projektet

Hensigten med siden her er at præsentere forslag til tekster og litteraturhistorie om de seneste 5 års litteratur. Et udvalg af teksterne udkommer i antologien: Fem års litteratur 2005-2009.

Man kan kommentere teksterne og man kan skrive og læse med på indledningen til bogen.

5 års litteratur udkommer på Systime meget sent i efteråret 2009, så vi kan få efterårssæsonen repræsenteret i antologien.

Billedet på forsiden stammer fra udstillingen “Truth or Dare”, Århus Kunstbygning, påsken 2009. Billedet er lavet af Henrik Lund Jørgensen og er en beskæring af et still fra hans videoinstallation: Friends He Lost at Sea.

Siderne her er lavet af Stefan Emkjær. Jeg har været medforfatter på denne bog 2 gange tidligere: Fem års litteratur 1998-2002 og Fem års litteratur 2000-2004. Mine medforfattere denne gang er Sine Dalsgaard Kristensen og Peter Kennebo.

3 kommentarer på “Info om projektet”

  1. Søren Peter Says:

    Sikke en god idé med et site, der på én eller anden måde gør op med gamle tiders meget centraliserede konsekreringsmagt – Bourdieus begreb for (hvis jeg ellers har forstået det ret) magten til at beslutte, hvilke kunstværker/kulturprodukter/litterære værker, der skal tildeles kanonisk staus og hvilke ikke. Held og lykke med det.

    Og sikke et fint billede øverst (i hvert fald her i skrivende stund): pastichen på det gode gamle Skangensbillede. Her spejdes og peges ind i fremtiden? Hvad bliver stående, hvad lader vi falde?

  2. Henrik Poulsen Says:

    Kære Stefan,

    Godt at se at de sociale medier er på vej ind i undervisningen – via et bogforlag. Jeg glæder mig til at følge processen og ikke mindst til at bidrage med tekstforslag.

    • Stefan Emkjær Says:

      Hey Henrik,
      Godt, du fandt herind. “5 års litteratur” som koncept er jo egentlig en påstand om, at vi tre forfattere ved, hvilken litteratur, der er bedst, men jeg tror meget på den der idé med at få meldinger om, hvad folk har læst og fundet glæde ved OG som måske ovenikøbet er afprøvet i undervisningen. Altså i stedet for, at vi bare bestemmer. På den måde udvider vi både feltet af tekster og feltet af viden om teksterne og perioden. Det er rigtig “the wisdom of crowds”-tænkning.


Skriv et svar til Søren Peter Annuller svar