Som barn slugte hun/ et stykke af himmelen.

De tror/det er derfor/hun er stum/men hun nænner ikke/at miste/en lille blå sky/hver gang hun taler/…

Jeg har de sidste par dage læst hele to af Lone Munksgaard Nielsens arbejder – dels en supermystisk fremtidsroman i 111 scener “Stregkoder” (2006) og dels endnu en fantastisk digtsamling: Hvem kommer morgengryet til? (2005).

Munksgaard Nielsens poesi er en ren fornøjelse. Jeg kan huske hende haiku-digtsamling fra 2003 og hun efterlader altid een i eftertænksomhed – også selvom eller måske netop fordi hun digter ud fra en række temaer: årstiderne, mørke, (den farlige) flod (og den farlige) måne – se bare her:

Følg ikke efter mig, måne

Gem dig bag din mur af skyer

Følg ikke efter mig, måne

Jeg lader den store klokke ringe
så du ikke tør komme frem
de små klokker
har du ikke respekt for
længere.

Følg ikke efter mig, måne.

Du må leve af noget andet
end os.

Man kunne vælge det meste af samlingen ud eller forfølge nogle af de temaer og figurer, som jeg har anslået her ovenfor. Jeg tror, at vi til 5 års litteratur vælger et repræsentativt antal digte ud, så man på den måde har et overblik over digtsamlingen.

Men HVIS det ikke er for umoderne at foreslå det, så kunne man SAGTENS bruge Munksgaard Nielsens digtsamling som klassesæt. Den LUGTER af god undervisning og det er ikke alle samlinger man kan sige det om. Prøv det – og læs flere fx på sentura – godtnok i en dobbeltanmeldelse af Grotrian og Munksgaard Nielsen. Weekendavisen valgte i øvrigt digtsamlingen til månedens bog, da den udkom, hvis det kunne kvalificere mit forslag?

Og lad mig så lige nævne “Stregkoder” – som er en fremtidsroman, hvor børn fødes som gamlinger og kun lever kort i det overvågningssamfund, der udgør det andet spor i romanen. Romanen skydes i 111 scener og de enkelte scener er korte og aldrig over en side, så bogen fungerer i virkeligheden som en kortprosasamling med ihvertfald tre spor, der knyttes til sidst.

Efter at have læst alt for mange hovedstolsforfattere er “Stregkoder” en fornøjelse at læse. Den er original, spiller på genrebetegnelserne, som det har været tidens krav i 00’erne, og man er mystificeret og er nødt til at læse bogen færdig for at afkode den. Jeg ved ikke, om den holder vand, men den ligner mere Litteratur end flere af de andre nyere ting, jeg har læst.

Explore posts in the same categories: 2005, 2006

Tags: , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Skriv et svar

