Weitze – uden hovedstol

Charlotte Weitze er fantastisk. Simpelthen. Jeg læste til den sidste udgave af 5 års litteratur den supermærkelige Fandekke, som det var umuligt at lave et uddrag fra uden at skulle forklare alt for meget – så den kom ikke med. Men nu har jeg læst  Mørkets egne (2005).

Weitze har sin helt egen stemme. I forlængelse af mit indlæg her nedenfor om hovedstolsforfattere, så er det en fornøjelse at læse Weitze FORDI man ikke har indtrykket af, at hun skal opleve ting for at skrive om dem. Hun minder om folkeviserne forklædt som det 21. århundrede: man bliver draget ind i hendes univers og jeg ville være klar til at hoppe på de fleste af novellerne i samlingen.

I denne sammenhæng kunne det være novellen “Museumsbarn” som kunne bruges.

Og så håber jeg, at hun snart er færdig med sin roman, som hun arbejder på. Jeg hører fra mange, at Weitze er fantastisk at undervise efter – faktisk så sent som på et møde i juli med en historiemand, der også var dansklærer. Lad os høre mere fra hende snart!

Man kan se mere om Weitze på udgivelsen “Forfatterskaber” på Systime. Jeg kan godtnok ikke ligenu få videoerne til at virke, men det kommer de til, når jeg kommer tilbage fra sommerferie.

Explore posts in the same categories: 2005

Tags: , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Skriv et svar

