Hovedstols-forfattere

Good old Per Højholt er kendt for at have sagt, at man som forfatter ikke skulle tære på hovedstolen – forstået som egne erfaringer eller noget i den stil. Hovedstolen kunne ikke skabe god Litteratur.

Christina Hesselholdt var uenig, skrev Hovedstolen og beviste, at man kunne skrive Litteratur på hovedstolen.

Læser man millenium-forfatterne, som man kunne kalde de forfattere, der debuterer i 00’erne, så har mange af dem taget Hesselholdt mere alvorligt end Højholt. Til gengæld er Hesselholdts konklusion skredet fra, at man skam kan skrive Litteratur på hovedstolen til – hvis man må spidsformulere det en smule – at hvis der skrives på hovedstolen skal det nok blive Litteratur.

Man kan ihvertfald identificere en gruppe af “hovedstolsforfattere”, som skriver ganske tæt på hovedstolen og lidt for lidt Litteratur, og deres værker bliver derfor ret uinteressant læsning.

Tag fx Thielke: Faderskabsdigte: I er ikke kommet hjem endnu./Og alting er ikke engang/et døgn siden.// Barnevognen/ er parat./Liften, puslebordet, tøjet, de små ergonomiske sutter, alt.//…” Ikke RIGTIG godt, vel?
Mette Thomsen – Vindæg: “Der står de/stivnede mødre med klapvogne/ på fortovene/endnu med åbne munde/ de var i færd med at irettesætte/ og børn rækker stadig armen/ ud fra kalechen/”. Hmmmm…
Peter Christensen Teilmanns titel er sådan set galt nok “Friværdi” og skriver sig næsten ind i Sonnergaard “Radiator” på den led, at hvis man kan lave god litteratur på en radiator kan man nok også på friværdi, som har været i så manges munde de senere år. Det blev det så ikke godt af alligevel.
Rasmus Nikolajsen har skrevet en mindst lisså uinteressant rejseroman : “i Athen”, hvor det litterære plot er at lave et “realityremix” af H.C. Andersens Athen-rejse og så kan man bagest læse, at bogen består af lisså mange tegn som HCA dagbog. Jamen, så skal det nok blive godt da. På side 13 skriver “forfatterpersonen” (det udtryk lærte jeg på dansk i sin tid, så vi ikke sådan kom til at blande forfatteren og forfatterpersonen sammen…) at: Du er velkommen til at læse bekendelser, udfald, betragtninger, anekdoter og rejseoplevelser som mine egne, autentiske ytringer, oplevelser og så videre, det er de på sin vis alle, omend mange af dem er opdigtede elle stjålet fra allerede eksisterende litteratur, men du er også velkommen til at læse bogen som én stor konstruktion. Jow, tak for det, men hvad har Nikolajsen på hjerte?
– er der noget, jeg ikke har fået med?

Min pointe er, at af 12 hovedsageligt digtsamlinger til sommerhuset er halvdelen skrevet tæt op af en hovedstol, og dette fænomen er et tidstræk, men det gør jo ikke bøgerne interessante at læse.

Explore posts in the same categories: 1

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: