Ham Peter Adolphsen!

Peter Adolphsens nyeste digtsamling er et katalog over forskellige verseformer. Digtsamlingen er original – og angiveligt skrevet sammen med en medforfatter, Ejler Nyhavn, der vist mest eksisterer på Facebook, bortset fra, at Ejler er med til oplæsninger sammen med Peter viden om land (læs: primært København).

Ejler er også med i bogens figurdigt og der er billede af ham på bagsiden af bogen – så der er et menneske, der ser sådan ud – og Adolphsen spiller her med på Claus Beck-Nielsen-skikkelsen, eller på Lars von Triers “Direktøren for det hele” (2006), hvor direktøren ansætter en skuespiller til at fyre hele virksomheden fordi han ikke selv magter fyringsrunden.

Billeddigtet "Ejler"

Billeddigtet "Ejler"

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan det hænger sammen med Poul Behrendts idéer om dobbeltkontrakten, som jeg har diskuteret med den samme kollega, som jeg lånte bogen af.

Dobbeltkontrakten består vel dels af, at en forfatter til det ene medie angiver, at der er tale om fiktion og til det andet medie siger, at der er noget om snakken. Peter Høeg var det klassiske eksempel. Kritikere af Tariq Ramadan, som jo ellers ikke har noget med dette at gøre, angiver, at han har det samme problem i forholdet mellem hvad han siger i vestlige medier og hvad han siger i arabiske medier. Men dobbeltkontrakten har vel også noget med “virkeligheden” at gøre – og her spiller Adolphsen vel på, at Ejler både eksisterer og ikke eksisterer. Man kan vel sige, at Behrendts eksempler alle rækker bagud, mens Ejler er her netop nu og som sådan har mere karakter af happening.

Der er gode klip fra Katalognien – klip, der er velegnede til undervisningen, hvis man skal have styr på verseformer eller synge med på ” i en kælder sort som kul” (lejlighedsdigt) der, hvor forfatter(en/-ne) glæder sig over, at læseren er med SÅ langt.

Det klip, jeg har valgt ud, er et uddrag fra en pastiche over Inger Christensens “Sommerfugledalen”. Se det her.
Det er det eneste digt, som Thomas Bredsdorff i sin sure anmeldelse i Politiken, kan rose. Han må være for gammel til ny litteratur, denne Bredsdorff?

Sidst, men ikke mindst, så kan jeg faktisk ikke finde Ejler Nyhavn på Facebook. Det ville være stort at have ham med i min gruppe “Litteratur – 2005-2009”, så hans profil er tilsyneladende slettet, selvom jeg også har hørt fra en dansklærer, der brugte Ejlers profil i sin undervisning.

Explore posts in the same categories: 2009

Tags: , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer på “Ham Peter Adolphsen!”


  1. Ejler NyHAVNs profil findes bestemt på facebook, ligesom han selv bestemt findes i virkeligheden. Navnet er et pseudonym for en forfatter, hvis civile navn er Allan Hansen. Vi har skrevet bogen sammen.

    • Stefan Emkjær Says:

      Kære Peter – tak for det! Jeg kan simpelthen ikke slå Ejler op på Facebook på nogen måder. Jeg finder en fangruppe på 2 medlemmer.

      Kan du uddybe, hvorfor Allan skriver under pseudonym?

      Ellers er der vel god grund til at tro, at du som forfatter lader et pseudonym/avatar/ Johannes Forføreren eksistere på FB. Det er jo i øvrigt ikke så ringe, når teksten skulle bruges i en antologi til gymnasiet – skulle man nok kunne klemme en halv lektion ud af.


  2. – er du sikker på at du søger på NyHAVN og ikke NyHOLM?

    Vores grunde til at lade Allan optræde under pseudonym er udpenslet i et interview, der blev trykt i Politiken d. 11.5.09.

    Derudover mener vi jo, at bogen kan give anledning til meget mere end en halv lektion; der er 33 digte i bogen, hvoraf mange er lange og episke, mens andre korte og måske mere formtematiserende, plus appendixet, som jo også er vældig pædagogisk anlagt.

    Ejler og jeg kommer gerne ud og underholder og belærer. Og forlaget har sikkert intet imod at skibe dem afsted i klassesæt (faktisk ved jeg bogen sælges til uddannelsesinstitutioner med særlig rabat. Kontakt Heidi Mikkelsen på Rosinante & Co.)

  3. Stefan Emkjær Says:

    Kære Peter (og Allan!),

    FIK jeg sagt tak for Katalognien? Det var en fornøjelse at læse og jeg mener også, at samlingen er anvendelig til mere end en halv times undervisning. Konceptet med Ejler er fint – og tak for referencen. Jeg har siden fundet ud af, at Allan eksisterer sammen med dig på andre arbejder, så min mistro – beklager – er bragt til ophør.

    Jeg skal gerne gøre opmærksom på muligheden for særlig rabat, hvis man skulle købe klassesæt af Katalognien – og det kan godt betale sig!


Skriv et svar

